2011. február 25., péntek

Villanyautó-gyártás indul itthon - Nekünk nem kell?

Világgazdaság Online
Nyáron megkezdheti működését a Brixxon Elektromos Autó Kft. összeszerelő üzeme Magyarországon – közölte a cég, hozzátéve, hogy elektromos bérautó hálózatát Budapest helyett Potsdamban és Vilniusban indítja be. A vállalkozás tulajdonosa szerint a hazai politika nem támogatta kezdeményezésüket, ezért döntöttek úgy, hogy egyelőre letesznek a budapesti hálózat kiépítéséről.

Az ezer-ezerötszáz négyzetméteres leendő üzem pontos helyszíne egyelőre nem ismert, a tárgyalások jelenleg is folynak, annyi azonban biztos, hogy a gyár Kelet-Magyarországon épülhet fel – mondta el Horváth Sándor László, a Brixxon ügyvezetője. A vállalat saját tervezésű, Bontino nevű elektromos autóját, valamint az ehhez kapcsolódó termékeket, így a töltőoszlopokat gyártja majd a nyáron induló üzemben, a bérautó hálózat azonban egyelőre nem épül ki Budapesten.
Az ügyvezető elmondta: azért döntöttek a potsdami és vilniusi indulás mellett, mert nem várhattak tovább a terjeszkedéssel, Magyarországon pedig nem volt fogadókészség a projektre. A Brixxon tavaly augusztus óta próbál támogatást szerezni, de az ügyvezető elmondása szerint sem a fővárosi önkormányzat, sem a Nemzetgazdasági Minisztérium nem akart tárgyalni a céggel. Holott – tette hozzá Horváth László Sándor – csak a projekt minimális feltételeit szerették volna megteremteni, vagyis elérni, hogy az elektromos autóknak ne kelljen parkolási díjat fizetniük, ahogy ez egyébként Európában bevett gyakorlat.
A száz százalékban magyar tulajdonú cég mindenesetre nem adja fel, az új üzemben körülbelül hetven munkatárssal évente 5 ezer autót szerelnek össze, előregyártott modulokból. A Bontinók alkatrészeinek csak mintegy 6 százaléka érkezik külföldről, az alvázat és a karosszériát a Brixxon gyártja, emellett hét további beszállító dolgozik a cégnek.
Budapest helyett Potsdamban és Vilniusban futnak majd

Brixxon Bontino
A villanyautók egy töltéssel 200 kilométeres távolságot tehetnek meg, maximális sebességük 130 kilométer/óra, a saját fejlesztésű töltőrendszer segítségével 20 perc alatt feltölthető az akkumulátor. A vállalat hamarosan megkezdi a Bontinók töréstesztelését, a széria pedig az ügyvezető szerint megfelel az európai biztonsági követelményeknek. Horváth Sándor László terve, hogy 2015-re a franchise rendszerben terjeszkedő vállalkozás évi 150-200 ezer autót gyártson a kontinens piacára. Hogy Magyarországon mikor jöhet létre bérautóhálózat, azt egyelőre nem tudni.
Nehezen jön lendületbe Magyarországon az elektromos autó piac. A válság hatására a hagyományos gépkocsik eladásai is radikálisan csökkentek, és mivel az elektromos autók vásárlása után a hazai piacon nem jár kedvezmény, a szektor egyelőre nem indult igazi fejlődésnek – mondta el a Reva elektromos autókat forgalmazó Comtex Green Zrt. vezérigazgatója. Szabó Jánosnak ugyanakkor nem rosszak a tapasztalatai a kormányzattal való együttműködés terén, az e-mobilitást képviselő civilszervezet, a MEMSZ vezetőjeként többször tárgyalt a kabinettel.
Többek között szeretnék elérni, hogy a vásárlók 30 százalékos de legfeljebb 10 ezer eurós ártámogatást kaphassanak, továbbá az Új Széchenyi-tervben támogatási lehetőséget kínáljanak az elektromos autókat vásárló cégeknek, illetve azoknak a vállalkozásoknak, amelyek zöld energiával, például napelemmel működő elektromos töltőállomásokat építenének. A MEMSZ álláspontja szerint az elektromos járművek használatával jelentős mértékben lehetne csökkenteni az ország energiafüggőségét illetve importját.
Idén már a többi márka kereskedői is forgalmazzák
Reva

Arra a kérdésre, mi a helyzet a 2009 óta tervezett debreceni összeszerelő üzemmel, Szabó János elmondta: a kérdés nem zárult le, jelenleg befektetőket keresnek a gyár felépítéséhez, ugyanakkor amíg nem biztosított a cég számára a megfelelő régiós rendelésállomány, addig nem futhatnak neki a gyár felépítésének. A töltőállomás-hálozatról szintén elmondható, hogy kiépítése csak akkor indokolt, ha az utakon a mostaninál lényegesen több villanyautó fut. Erre példa Peking, ahol központi rendelkezésre két év alatt 30 ezer e-járművet helyeznek forgalomba.
Ami a hazai kilátásokat illeti, a Reva forgalmazója számára a következő lépés az értékesítési hálózat bővítése. A korábbi tervektől eltérően a Comtex Green megmarad  importőri szerepbe, a vállalat jelenleg számos márkakereskedővel tárgyal a Revák forgalmazásáról. A tervek szerint nyártól minden megyeszékhelyen legalább egy márkakereskedésben, Budapesten pedig két-három helyszínen kaphatóak lesznek a Reva modellek. A vezérigazgató azt reméli, hogy ennek köszönhetően a jelenlegi pár darabról 80-100 darabra emelkedhetnek a magyarországi Reva-értékesítések.
Villanyautók – Külföldön pörgés, itthon csend

Az elektromos autók eddig nem hódították meg a hazai vásárlókat, ezt jól jelzi, hogy 2009-ben a KSH adatai szerint mindössze 67 elektromos hajtású autót tartottak nyilván. 2006-ban ez a szám még 130 volt, azóta folyamatosan csökken. A Comtex Green a debreceni gyár tervezésekor még azzal számolt, hogy 25 millió eurós beruházással évi 10-15 ezer autót épít az alföldi városban, de az üzem azóta sem készült el. Villanyautó-gyárat egyébként már 2007-ben is terveztek Magyarországon, akkor a TZ-ELMA német befektetői csoport hozta volna Székesfehérvárra vászontetős kocsijának gyártását, 250 munkahelyet teremtve ezzel, de a projektből nem lett semmi.

A külföldi konszernek viszont számolnak a villanyautók elterjedésével. Ezt jelzi, hogy a Renault-Nissan két év múlva már 500 ezer elektromos autót legyártását lehetővé tevő kapacitással rendelkezik majd és nyolc elektromos típus bevezetését tervezi 2013-ig. És bár a francia-japán szövetség szerint a villanyautók részaránya még tíz év múlva is csak 10 százalékra rúg majd a teljes piacot tekintve, a Nissan jövőre 25 ezer darab Leafet szeretne eladni csak az Egyesült Államokban. A Nissan villany modelljét egyébként az Év Autójává választották, most először kapta meg elektromos autó ezt a címet.

A BMW és a Peugeot Citroën egy hete jelentette be, hogy vegyesvállalatot hoz létre, amelynek célja szabványosított hibrid alkatrészek és rendszerek kifejlesztése. A szövetség 2014-től építi be autóiba a közösen megtermelt egységeket, amelyeket más gyártóknak is értékesítenének.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mondd el a véleményedet, vagy ha kérdésed van a témával kapcsolatban, tedd fel!